25° Ypres Historic Rally


The LAS VEGAS Ypres Historic Rally and the CLASSICS Ypres Rally is from 21 June until 24 June 2017

Live results

Recce SS are on Wednesday 9:00 to 21:00 and Thursday from 9:00 to 16:00
Recce Shakedown on the 21° June 14:00 until 16:00
Shakedown on 21° June from 19:00 until 22:00

Tickets available in the ticket shop, buy your ticket online, the ALL IN TICKET is also valid for Boezinge Shakedown and the Historic Rally

Latest News

De leiders na het eerste gedeelte van de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Classics Ypres Rally, respectievelijk Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe, hebben de lijn kunnen doortrekken tot aan de eindstreep. Al liep het niet van een leien dakje voor beiden.

Lietaer en Vanwijnsberghe winnen bij de Historics!

Paul Lietaer bouwde in de tweede rallydag zijn voorsprong gestaag uit en bij de start van de allerlaatste klassementsproef in Zillebeke was deze al aangedikt tot meer dan vijf minuten. Maar na amper een tweetal van de meer dan 14 af te leggen kilometers, begaf er een cardan rechts vooraan. “We kwamen echt niet meer vooruit en we wisten niet waar de oorzaak lag” aldus de man uit Heestert, die deze week zijn 60e verjaardag viert. “Cardan? differentieel? koppeling?,  we hadden er echt het raden naar. Het kostte ons nog flink wat angstzweet maar uiteindelijk lukte het en mogen we stellen eind goed al goed. We hielden uiteindelijk nog een voorsprong van een goeie drie minuten over.”

Was de strijd om de eerste plaats misschien iets minder spannend om volgen gedurende de dag, de strijd om de dichtste ereplaats was des te boeiender. Met nog drie proeven te rijden stonden Erik Comas (Lancia Stratos), Tom Van Rompuy en Danny Kerckhof, beiden met BMW M3, en Edwin Degeyter (Ford Escort) op nog geen minuut van elkaar. De grote hamvraag was dan ook wie het podium zou halen en wie er net naast zou vallen. De Franse ex-Formule I piloot Erik Comas moest de rol lossen gezien de versnellingsbak van zijn mooiogende Lancia Stratos in 2de versnelling bleef hangen. Uiteindelijk namen de BMW-mannen de overige schavotjes in, met Van Rompuy op twee en Kerckhof op drie. Plaatsen 4 & 5 gingen naar Degeyter en de Fin Silvasti (Porsche).

 

 

Bij de ‘nationalers’ in de Classic Ypres Rally was het  de hele zaterdag door een secondenspel. Didier Vanwijnsberghe had zaterdagmiddag de beste startpapieren, maar zijn BMW-collega’s wilden hem niet zomaar de overwinning op een schaaltje presenteren. Christophe Merlevede nam enkele scratchtijden voor zijn rekening, maar verloor dan weer 20 seconden door een schuiver. Vanwijnsberghe kon eventjes weer orde op zaken stellen in Watou, maar ze bleven ongeveer binnen de halve minuut hangen. In de laatste ronde van drie proeven moest Merlevede in Mesen echter nog naar de kant door technische problemen. Het verschil tussen Vanwijnsberghe en Maes voor de start van Zillebeke bedroeg nog 11.7 seconde. Didier toonde dat hij een waardig winnaar is door nog eens een scratch te lukken, 0.20 seconde sneller dan Maes.

“We hebben de hele dag echt alles moeten geven, maar de “oude” heeft nog eens bewezen zijn woordje te kunnen meepraten tegen de jonge garde” aldus Vanwijnsberghe. “Ik heb echt genoten van deze strijd. Natuurlijk win je graag, maar had ik na dergelijk gevecht mij moeten tevreden stellen met de tweede plaats, dan had ik daar ook geen problemen mee gehad. Maar na heel wat pech te hebben gekend eerder dit seizoen moet ik stellen dat de champagne letterlijk en figuurlijk zoet smaakt.”

Robin Maes kwam als tweede dan weer over het eindpodium met wat gemengde gevoelens. “Enerzijds zijn we tevreden met onze tweede plaats, gezien we een enorm goede zaak doen voor het kampioenschap, waar we aan de leiding komen na de opgave van Stefaan Prinzie in de laatste snelheidsrit (kapotte ontsteking). Maar natuurlijk hadden we veel liever zelf op het hoogste podium plaats genomen. Al is verliezen van een Didier Vanwijnsberghe helemaal geen schande.”

De derde plaats ging uiteindelijk nog naar Gunther Monnens, bijgestaan door Claudine Deruytter, met de Ford Escort. De Franse Porschisten Laurent Bayard en Fréderic Chambon vervolledigen de top-vijf. 

Zowel in de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-rijders, als de Classics Ypres Rally, kregen in het vrijdaggedeelte vier klassementsproeven voorgeschoteld. Zoals verwacht nam Paul Lietaer meteen de leiding bij de FIA’s, en de besttijden volgden elkaar vlot op. Wat er voor zorgde dat de Zwevegemse Subaru Legacy-rijder de eerste dag afsloot met al een voorsprong van een minuut op de voor velen verrassende Fin Ville Silvasti (Porsche 911).  Stefaan Stouf mengde zich aanvankelijk ook goed in deze debatten met de gloednieuwe Ford Sierra Cosworth, maar tijdens de tweede doortocht op Zonnebeke begaf er een leiding en meteen was het lied voor de Nieuwpoortse vishandelaar uitgezongen. In normale omstandigheden zou Stouf via Superrally wel zaterdag weer aan de start verschijnen. De BMW M3 van Tom Van Rompuy doet het na enkele pechrally’s wel weer goed, en nestelt zich op de derde plaats, enkele tellen voor de indrukwekkende Lancia Stratos van ex-Formule I rijder Erik Comas. Bruggeling Edwin Degeyter (Ford Escort) sluit de top-vijf af.

 

 

Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe als leiders de nacht in!

In de nationale wedstrijd toonde Didier Vanwijnsberghe onmiddellijk zijn intenties door de scratch te lukken op de openingsproef. Meer zelfs, Didier was in Zonnebeke net even snel als Lietaer bij de FIA’s. De man uit Sint-Eloois-Vijve bleef de leiding behouden, al moest hij eenmaal de besttijd laten aan Gunther Monnens en diens Ford Escort. Robin Maes (Kortrijk) is de dichtste belager van Vanwijnsberghe, en volgt op 15.4 van de leider. Regerend kampioen Dirk Deveux bezet een halve minuut verderop het laagste podiumschavotje. Verderop volgen nog binnen de minuut winnaar 2016 Christophe Merlevede (BMW M3) op 36.4, Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) op 50 en de Fransman Frederic Chambon (Porsche) op 59 seconden. Poperingnaar Alain Vermeulen volgde als achtste, maar deelde mee dat hij de BMW aan de kant plaatst zaterdag door motorproblemen. Met zeven rijders binnen de minuut kan de Classics Ypres Rally nog een heel boeiend kijkstuk worden op zaterdag.

 

Beide rally’s moeten op zaterdag nog negen klassementsproeven afhaspelen.

25 Year Ypres Historic Rally Exposition

In 1992, the FIA gave green light to organize historical rallies in the framework of existing ERC rallies. This interested Frans Thevelin and his ambitious team, and they immediately jumped on it and organized the first Ypres Historic Rally in 1993.

In the shadow of the 29th edition of the "Ypres 24 Hours Rally 1993" the 1st "Ypres Historic Rally" was set.

Immediately, the spectators became familiar with historic rally cars. For the older rally fans, the old glories of their youth, both in the cars and in the pilots. For many just pure pleasure!

Meanwhile, this Ypres Historic Rally has begun to go its own life, and since the beginning of 2000 the beautiful village Boezinge has been the centre for this European renowned competition.

In the context of this anniversary, a 25-year expo Ypres Historic Rally will be organized. The man who is in charge of the organization of this unique expo is Gerard Ghesquiere, who also organized the exhibition for 50 years Ypres Rally in 2014.

"The expo will be in Boezinge near the club room of the Ypres Historic Rally Organisation based at Café de Zwaan, from June 18 to June 25," said Gerard Ghesquiere. "Open on Sunday 18, Wednesday 21, Friday 23 and Saturday 24 June from 10:00 to 20:00, Monday 19, Tuesday 20 and Thursday 22 June from 14:00 to 20:00 and Sunday 25 June from 14:00 to 18:00. On Wednesdays, Fridays and Saturdays we are open according to public attendance, with max. until 22:00.

There are approximately 600 pictures, all posters and rally records and for each year an archive.
A corner for the local co-driver and founder and later president from the YHR Boezige Serge Messine, cupboard of Gaby Goudezeune and a showcase full of little remembrances. Outside there is a permanent expo under a tent of 6 to 8 cars from the rally world and a Speed Sports (made in Schaarbeek) 1925 ex. G. Bouriano winner among others on the Chimay circuit in 1926. "

The rally itself, according to COC Johan Taffin, underwent some minor changes. "The special stage in Boezinge has disappeared from the contest picture, but just like the modern boys, we will also go to the new special stage in Zonnebeke twice on Friday. Both, the Las Vegas Ypres Historic Rally, reserved for FIA homologated cars, like the Classic Ypres Rally, for the BHRC, run the same stages. Depending on the number of starters in the Ypres Rally, we will start on Friday evening around 6 pm, for two rounds of two stages, Zonnebeke and Langemark.

Saturday comes the heavy part. Start will be around noon, and 9 SS are pushed for the wheels, which have often undergone a thorough change. The winner should reach the final stage around 9 pm.

On Wednesday, our shakedown remains from 19:00 to 22:00 in Boezinge, and has become the ideal start for a long and hopefully exciting rally weekend over the years.

The registrations are coming in smoothly, and with the FIAs, it will definitely be who Paul Lietaer, on the eve of his 60th birthday, with his Subaru Legacy can put a strain on the road. Is there any competition from the Belgian corner, with known opponents like Didier Vanwijnsberghe and Stefaan Stouf? Or can the foreign riders finally put a path to the'premises'? What are Erik Comas (Lancia Stratos), Fin Veikkanen (Porsche), Anton Werner (Audi Quattro) and Antonio Parisi (Porsche) worth on the narrow roads of the "Westhoek"?

The Classic Ypres Rally is sure to look forward to the regular championship riders like Robin Maes, Dirk Deveux, Stefaan Prinzie and Patrick Mylleville. But traditionally, some regional riders may also struggle in these debates. We only think of the BMW drivers Christophe Merlevede and Alain Vermeulen. "

Tickets availible at the entrance

Price: 15 euro
Children free under 12 years

All In Ticket gives also access to Historic Shakedown and All Stages Ypres Historic Rally

Las Vegas Supplementary Regulations 2017 ENG

Classics Regulations Supplementaire Regulations 2017  FR 

Classics Bijzonder Wedstrijdreglement 2017  NL

Rally Guide II

Het merendeel van de hotels en andere commerciële accommodaties in en rond Ieper zijn gereserveerd door de organisatoren voor teams, deelnemers, media en sponsors.

Stuur tijdig uw verzoek naar accommodation@ypresrally.com

Most of the hotels and other commercial accommodations in and around Ypres are reserved by the organizers for teams , participants, media and sponsors.

Send your request in a timely manner to accommodation@ypresrally.com 

 

Beschikbare hotels downloaden /List Available Hotels.