25° Ypres Historic Rally


The LAS VEGAS Ypres Historic Rally and the CLASSICS Ypres Rally is from 21 June until 24 June 2017
Recce SS are on Wednesday 9:00 to 21:00 and Thursday from 9:00 to 16:00
Recce Shakedown on the 21° June 14:00 until 16:00
Shakedown on 21° June from 19:00 until 22:00
Tickets available in the ticket shop, buy your ticket online, the ALL IN TICKET is also valid for Boezinge Shakedown and the Historic Rally

Latest News

Stefaan Prinzie neemt de leiding met een zege in Spa in "Extreem moeilijke omstandigheden..."

Dit weekend werd in het kader van de Spa Rally de tweede manche afgewerkt van het Historic Belgian Rally Championship. Net als voorgaande jaren, hadden de klassiekers de eer het parcours te openen voor de grote kleppers van het modern Belgisch rallykampioenschap. Door de extreem natte weersomstandigheden zaterdag, werd het een afvallingsrace. Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen stuurden hun Opel Ascona 400 naar de overwinning en de leiding in het Belgisch kampioenschap.

Vrijdagavond stonden twee lussen van twee proeven op het programma in de buurt van en op het Circuit van Spa-Francorchamps. Een decor waarin we de BMW M3 van Robin Maes vooraan hadden verwacht, maar de "Camel" 2,3 liter sloot de eerste dag af op de tweede plaats op 7"7 van leider Stefaan Prinzie, die vol vertrouwen aan de tweede etappe begon.
"In de regen is de Ascona 400 heel efficiënt. Ik denk dat ik het Maes heel moeilijk zal kunnen maken, zeker op de Clémentine," lachte Prinzie, die pas zaterdagmiddag het goede tempo vond in de regen: "Ik ben gestart op Michelins met brede banden achteraan, maar toen ik in de tweede ronde smallere Pirelli's monteerde op de achtertrein vond ik meer grip."

Robin Maes had zich vrijdagavond bewust ingehouden. Nog in de openingsronde nam de BMW-piloot de leiding over. "Vrijdagavond waren er een paar heel lange rechte stukken op de tweede proef. Bijna een minuut aan topsnelheid de motor op de begrenzer jagen, dat houdt geen enkele motor vol. Daarom heb ik bewust het voetje gelicht. We hebben wat tijd laten liggen, maar de rally is nog lang..."

De tweede doortocht op de Clémentine zaterdagnamiddag bracht de beslissing. Leider Robin Maes viel zonder ruitenwissers en werd daardoor verrast in een remzone. De BMW schoof rechtdoor op een talud en brak de ophanging. Stefaan Prinzie was meteen zegezeker, want achtervolger Sébastien Cuvelier stond op bijna 7 minuten...

"Blijkbaar had Cuvelier vrijdagavond opgegeven en was hij in Rally2 opnieuw gestart, met een tijdstraf, maar die straftijd verscheen pas bij het ingaan van de slotronde op de tussenstand. Ik was nog volop aan het aanvallen, toen ik besefte dat ik heel rustig kon uitbollen naar de finish. Maar, dat is ook niet zo makkelijk. Ik heb nog nooit zo hoekig gereden als op de laatste vier proeven. De uitlaat brak zelfs nog op de laatste proef...," genoot Stefaan Prinzie, die samen met Sharon Vermeulen de leiding neemt in het Historic BRC.

Sébastien Cuvelier was heel tevreden met zijn tweede plaats op 3'58": "Tweede worden nadat we vrijdagavond de versnellingsbak moesten vervangen, dat is een mooi resultaat. Zeker omdat Spa mijn thuisrally is," vertelde Cuvelier, die op het podium geflankeerd werd door André Lausberg, die zijn Porsche naar de derde plaats stuurde. Lausberg verloor een drietal minuten door een lekke band.

De tweede plaats in het kampioenschap is in handen van Arthur Kerckhove, die op zijn 20ste een erg knap debuut maakt in het Historic BRC met zijn bescheiden Ford Escort met een tweeliter Pinto onder de motorkap. "We hebben heel regelmatig gereden, want het is in de eerste plaats de bedoeling om te leren. Ik ben zelf verrast, maar we zijn opgerukt dankzij de pech van de anderen. De eerste keer op de Clémentine was wel heel speciaal!"

Luc Caprasse werd vijfde met de Audi Quattro, het ideale wapen in deze omstandigheden. Enkele tenoren moesten vroegtijdig de strijd staken. Yanick Bodson moest forfait geven wegens een brandje in het dashboard voor de start, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer vrijdagavond na een lekke band en motorproblemen de strijd staakte. De beide incidenten hadden hem meer dan 5 minuten gekost. Tom Van Rompuy gaf zaterdagmiddag op toen bleek dat de motorstoringen op zijn BMW M3 niet opgelost geraakten. En Dirk Vermeersch kon niet lang genieten van zijn comeback. De motor van zijn charmante Fiat 124 gaf de geest op de tweede proef.

  

Weerwerk van lokale specialisten voor Robin Maes

In de Spa Rally hebben de deelnemers van het Historic Belgian Rally Championship opnieuw de eer het parcours te openen. De klassieker in Spa heeft in Historic een fraai startveld van 25 teams, met een reeks lokale specialisten die de strijd aan willen gaan met de titelkandidaten.

Robin Maes kreeg met nr. 80 het beste startnummer. De vice-kampioen van 2016 start met zijn BMW M3 als favoriet, want Deveux en Monnens sturen hun kat naar Spa. "Ik ben er klaar voor," lacht Robin. "In Haspengouw werd onze motor volledig gedemonteerd bij de technische keuring en iedereen weet dus dat we volledig conform rijden. Mijn motor is volledig geprepareerd met originele onderdelen van BMW Motorsport. Dat is een flinke investering, maar het levert wel een erg snelle motor op."

Er zijn wel een aantal kapers op de kust voor Maes. Yanick Bodson wil met zijn snelle Escort de wedstrijd winnen, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer met zijn Porsche dezelfde ambitie koestert. Geoffrey Leyon bewees vorig jaar zijn snelheid al in Spa, terwijl André Lausberg zeker een gooi kan doen naar een podiumplaats met zijn Porsche.

Voor het kampioenschap is het vooral uitkijken naar de tijden van Stefaan Prinzie met zijn krachige Opel Ascona 400, Arthur Kerckhove (Escort), vader Dirk Van Rompuy (Opel Ascona) en zoon Tom Van Rompuy (BMW M3), maar ook naar de chrono's van de BMW M3 van Jean-Louis De Roeck en de chrono's van Patrick Deblauwe, die in de Condroz erg snel was.

Dirk Vermeersch, de Antwerpse wijnbouwer en een smaakmaker van het BRC in de jaren '80, maakt zijn rentree met een originele Fiat Spider GT. Vermeersch werd in 1987... derde in de Boucles de Spa...

Wie anders dan Paul Lietaer beste Historic in Moorslede!

Paul Lietaer was met de Ford Escort weer ‘'The best in the west” bij de Historics, bovendien gekruid met een 5de eindplaats in het algemeen klassement.  Fredericq Delplace  kwam niet aan de start, zodat het uitkijken was wie er de Zwevegemnaar een strobreed in de weg zou kunnen leggen. Uiteindelijk bleek niemand hiertoe in staat.

Bij de “oudjes” was vooral de strijd om de dichtste ereplaats boeiend. Pas in de laatste ronde wist Gunther Monnens met de Ford Escort RS over Christophe Merlevede (BMW3) te gaan. Uiteindelijk bedroeg het verschil tussen beide kemphanen amper twee seconden. Zij volgden op respectievelijk 22 en 24 seconden van winnaar Lietaer.

Rik Vannieuwenhuyse loodste zijn Ford Escort naar een 4de plaats, terwijl Tom Tytgat de Opel Kadett GTE nog net binnen de top-vijf kon parkeren. Danny Vancoillie liet zich voor de gelegenheid bijstaan door wereldkampioene boksen Delfine Persoon, en zij knokten zich naar een mooie 6de plaats. De top-10 werd verder rondgemaakt door Glenn Rogiers (Opel Kadett), Geert Vandoorne, die de ex-Tom Calcoen Ford Escort MK I ontdekte, zoon en vader Puype (Opel Ascona) en het Waalse duo Lahousse-Boterman (Ford Escort MK2).

Patrick Mylleville, die enkele weken terug nog forfait moest geven voor de Haspengouwrally, ontdekte de nieuwe MAS-Porsche, en door onder andere wat uitlaatproblemen moest hij zich tevreden stellen met de 12de eindplaats.

Rallysprint Moorslede

Speelt Monnens voor derde hond in het duel Lietaer-Delplace?

Zoals het een goede traditie beaamt, opent ook dit jaar de rallysprint van Moorslede aanstaande zondag het Vlaams regionaal autosportseizoen. Met bijna 120 inschrijvingen lijkt deze organisatie van Autoklub Dadizele alvast weer een topper te worden.

Sommige starters zullen deze rallysprint zeker aangrijpen als een grote test voor het eventueel nieuwe of vernieuwde materiaal, om er zo vlug mogelijk de kinderziektes uit te krijgen. Maar heel wat anderen zullen zich van bij de eerste meters meteen in de strijd gooien voor dat felbegeerde podiumplaatsje.

Bij de Historics lijkt er een remake van de editie 2016 in de maak. Toen beleefden de aanwezigen een ware thriller, een pure secondenslag, met in de hoofdrollen Paul Lietaer en Fredericq Delplace. In de laatste rit moest de Porsche-rijder toen door technische problemen nog de handdoek gooien. Hoogstwaarschijnlijk aast de Wijtschatenaar wel op sportieve revanche. Maar ook hier kan het spreekwoord van de twee honden die vechten om een been, wel eens waarheid worden, met starters als Gunther Monnens en Edwin Degeyter, beiden op Ford Escort MK2, Christophe Merlevede (BMW M3), Patrick Mylleville, als de Porsche tenminste tijdig klaar raakt en Tom Calcoen en Geert Vandoorne, met hun Ford Escort MKI.

Na de administratieve en technische controle op zaterdag, gaat de eerste rallywagen zondag van start om 8u30. De drie andere ritten gaan dan van start om 11u, 13u30 en 16u.

Tickets availible at the entrance

Price: 15 euro
Children free under 12 years

All In Ticket gives also access to Historic Shakedown and All Stages Ypres Historic Rally

TIMING

Leg I
Friday
23 June 2017

LAS VEGAS CLASSICS

Leg II
Saturday

24 June 2017 

LAS VEGAS

CLASSICS

             
7/4/2017 Podium Boezinge     Overnight Out x x
Publication Suppl. Regulations         x x
7/4/2017         x x
Opening entry's         x x
06/06/2017         x x
Closing entry's            
17/6/2017 Overnight       x x
Publication entry list         x x
        Finish x x

 

Reglementen/Regulations

FIA LAS VEGAS Particulier Reglement 2016/Supp. Regulations Eng Approved

NAT GEKO CLASSIC Regulations Suppl. 2016 FR Approuvé

NAT GEKO CLASSICS Reglement Suppl.2016 NL Goedgekeurd

NAT GEKO CLASSICS Suppl Regulations 2016 ENG Approved

Het merendeel van de hotels en andere commerciële accommodaties in en rond Ieper zijn gereserveerd door de organisatoren voor teams, deelnemers, media en sponsors.

Stuur tijdig uw verzoek naar
accommodation@ypresrally.com

Most of the hotels and other commercial accommodations in and around Ypres are reserved by the organizers for teams , participants, media and sponsors.

Send your request in a timely manner to accommodation@ypresrally.com 

 

Beschikbare hotels downloaden /List Available Hotels.