25° Ypres Historic Rally
The LAS VEGAS Ypres Historic Rally and the CLASSICS Ypres Rally is from 21 June until 24 June 2017

Live results

Recce SS are on Wednesday 9:00 to 21:00 and Thursday from 9:00 to 16:00
Recce Shakedown on the 21° June 14:00 until 16:00
Shakedown on 21° June from 19:00 until 22:00

Tickets available in the ticket shop, buy your ticket online, the ALL IN TICKET is also valid for Boezinge Shakedown and the Historic Rally
Latest News

Op zoek naar het ideale Kerstgeschenk?

Access to:
Shakedown Ypres Historic Rally in Boezinge on wednesday 20 june 2018
Shakedown BRC on thursday 21 june 2018

All 22 stages on friday 22- and saturday 23 june 2018

+ inclusief 3 food & drink reductioncoupons + access to our new track & trace system.

Go to the shop

Robin Maes opnieuw leider in het Historic - Klinkende zege van Robin Maes

Er stonden bijzonder veel snelle teams aan de start van de East Belgian Rally. De voorlaatste manche van het Historic Belgian Rally Championship kende dan ook een erg boeiend verloop. Mats Van den Brand en Stefaan Stouf kleurden het begin van de wedstrijd, maar de champagne ging naar Robin Maes, de nieuwe leider in het kampioenschap voor de slotmanche in de Condroz Rally.

Mats Van den Brand bewees dat hij geen aanpassingsperiode nodig heeft. De jonge Nederlander zette de eerste twee scratchen op zijn naam met zijn prachtige BMW M3, maar helaas brak de motor op de 4de proef. De leidersplaats werd meteen overgenomen door Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra Cosworth. Op de modderige proeven kon Stouf natuurlijk zijn vierwielaandrijving benutten. De chrono's van de Ford waren indrukwekkend, met een 12de plaats in het algemeen klassement na de eerste ronde. Na KP 7 had hij bijna een minuut voorsprong op Robin Maes, maar door lekkende olie op de koppeling moest Stouf zijn Sierra aan de kant zetten.

Robin Maes nam het commando over. Ondanks de verschrikkelijke weersomstandigheden, liet hij de zege niet meer schieten. Dat Stefaan Prinzie 2 km voor de finish van de laatste proef de motor van zijn Opel Ascona 400 brak, gooide het kampioenschap weer helemaal open.
"Twee keer op rij de East Belgian Rally is schitterend, zeker omdat deze editie bijzonder moeilijk was. In de tweede ronde lag het parcours er ongelofelijk verraderlijk bij met enorm veel modder in de bochten. Ik reed de slotronde, toen het droog was, zelfs met regenbanden om toch een beetje grip te hebben. De BMW is echt niet makkelijk te besturen in dergelijke omstandigheden," vertelde Robin, die kon rekenen op knap werk van zijn team. "Voor het ingaan van de slotronde begon de koppeling plots te slippen. Het team heeft binnen de tijd een gloednieuwe koppeling met vliegwiel gemonteerd. Straf werk! We komen nu weer aan de leiding in het Historic BRC voor de Condroz. Het zal nog spannend worden!"

De tweede plaats ging naar Rainer Hermann, de veteraan die eens te meer zijn snelheid toonde voor eigen publiek met zijn Ascona 400. Na de opgave van Arthur Kerkhove (technisch), leek Frank Baert met zijn Sierra op weg naar de derde plaats, maar de restauranthouder wist dat zijn nachtblindheid een probleem zou vormen. In de slotronde werd hij dan ook gepasseerd door Jochen Platton met zijn Escort. Luc Caprasse stuurde zijn Audi Quattro naar de vijfde plaats.

 

De leiders na het eerste gedeelte van de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Classics Ypres Rally, respectievelijk Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe, hebben de lijn kunnen doortrekken tot aan de eindstreep. Al liep het niet van een leien dakje voor beiden.

Lietaer en Vanwijnsberghe winnen bij de Historics!

Paul Lietaer bouwde in de tweede rallydag zijn voorsprong gestaag uit en bij de start van de allerlaatste klassementsproef in Zillebeke was deze al aangedikt tot meer dan vijf minuten. Maar na amper een tweetal van de meer dan 14 af te leggen kilometers, begaf er een cardan rechts vooraan. “We kwamen echt niet meer vooruit en we wisten niet waar de oorzaak lag” aldus de man uit Heestert, die deze week zijn 60e verjaardag viert. “Cardan? differentieel? koppeling?,  we hadden er echt het raden naar. Het kostte ons nog flink wat angstzweet maar uiteindelijk lukte het en mogen we stellen eind goed al goed. We hielden uiteindelijk nog een voorsprong van een goeie drie minuten over.”

Was de strijd om de eerste plaats misschien iets minder spannend om volgen gedurende de dag, de strijd om de dichtste ereplaats was des te boeiender. Met nog drie proeven te rijden stonden Erik Comas (Lancia Stratos), Tom Van Rompuy en Danny Kerckhof, beiden met BMW M3, en Edwin Degeyter (Ford Escort) op nog geen minuut van elkaar. De grote hamvraag was dan ook wie het podium zou halen en wie er net naast zou vallen. De Franse ex-Formule I piloot Erik Comas moest de rol lossen gezien de versnellingsbak van zijn mooiogende Lancia Stratos in 2de versnelling bleef hangen. Uiteindelijk namen de BMW-mannen de overige schavotjes in, met Van Rompuy op twee en Kerckhof op drie. Plaatsen 4 & 5 gingen naar Degeyter en de Fin Silvasti (Porsche).

 

 

Bij de ‘nationalers’ in de Classic Ypres Rally was het  de hele zaterdag door een secondenspel. Didier Vanwijnsberghe had zaterdagmiddag de beste startpapieren, maar zijn BMW-collega’s wilden hem niet zomaar de overwinning op een schaaltje presenteren. Christophe Merlevede nam enkele scratchtijden voor zijn rekening, maar verloor dan weer 20 seconden door een schuiver. Vanwijnsberghe kon eventjes weer orde op zaken stellen in Watou, maar ze bleven ongeveer binnen de halve minuut hangen. In de laatste ronde van drie proeven moest Merlevede in Mesen echter nog naar de kant door technische problemen. Het verschil tussen Vanwijnsberghe en Maes voor de start van Zillebeke bedroeg nog 11.7 seconde. Didier toonde dat hij een waardig winnaar is door nog eens een scratch te lukken, 0.20 seconde sneller dan Maes.

“We hebben de hele dag echt alles moeten geven, maar de “oude” heeft nog eens bewezen zijn woordje te kunnen meepraten tegen de jonge garde” aldus Vanwijnsberghe. “Ik heb echt genoten van deze strijd. Natuurlijk win je graag, maar had ik na dergelijk gevecht mij moeten tevreden stellen met de tweede plaats, dan had ik daar ook geen problemen mee gehad. Maar na heel wat pech te hebben gekend eerder dit seizoen moet ik stellen dat de champagne letterlijk en figuurlijk zoet smaakt.”

Robin Maes kwam als tweede dan weer over het eindpodium met wat gemengde gevoelens. “Enerzijds zijn we tevreden met onze tweede plaats, gezien we een enorm goede zaak doen voor het kampioenschap, waar we aan de leiding komen na de opgave van Stefaan Prinzie in de laatste snelheidsrit (kapotte ontsteking). Maar natuurlijk hadden we veel liever zelf op het hoogste podium plaats genomen. Al is verliezen van een Didier Vanwijnsberghe helemaal geen schande.”

De derde plaats ging uiteindelijk nog naar Gunther Monnens, bijgestaan door Claudine Deruytter, met de Ford Escort. De Franse Porschisten Laurent Bayard en Fréderic Chambon vervolledigen de top-vijf. 

Zowel in de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-rijders, als de Classics Ypres Rally, kregen in het vrijdaggedeelte vier klassementsproeven voorgeschoteld. Zoals verwacht nam Paul Lietaer meteen de leiding bij de FIA’s, en de besttijden volgden elkaar vlot op. Wat er voor zorgde dat de Zwevegemse Subaru Legacy-rijder de eerste dag afsloot met al een voorsprong van een minuut op de voor velen verrassende Fin Ville Silvasti (Porsche 911).  Stefaan Stouf mengde zich aanvankelijk ook goed in deze debatten met de gloednieuwe Ford Sierra Cosworth, maar tijdens de tweede doortocht op Zonnebeke begaf er een leiding en meteen was het lied voor de Nieuwpoortse vishandelaar uitgezongen. In normale omstandigheden zou Stouf via Superrally wel zaterdag weer aan de start verschijnen. De BMW M3 van Tom Van Rompuy doet het na enkele pechrally’s wel weer goed, en nestelt zich op de derde plaats, enkele tellen voor de indrukwekkende Lancia Stratos van ex-Formule I rijder Erik Comas. Bruggeling Edwin Degeyter (Ford Escort) sluit de top-vijf af.

 

 

Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe als leiders de nacht in!

In de nationale wedstrijd toonde Didier Vanwijnsberghe onmiddellijk zijn intenties door de scratch te lukken op de openingsproef. Meer zelfs, Didier was in Zonnebeke net even snel als Lietaer bij de FIA’s. De man uit Sint-Eloois-Vijve bleef de leiding behouden, al moest hij eenmaal de besttijd laten aan Gunther Monnens en diens Ford Escort. Robin Maes (Kortrijk) is de dichtste belager van Vanwijnsberghe, en volgt op 15.4 van de leider. Regerend kampioen Dirk Deveux bezet een halve minuut verderop het laagste podiumschavotje. Verderop volgen nog binnen de minuut winnaar 2016 Christophe Merlevede (BMW M3) op 36.4, Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) op 50 en de Fransman Frederic Chambon (Porsche) op 59 seconden. Poperingnaar Alain Vermeulen volgde als achtste, maar deelde mee dat hij de BMW aan de kant plaatst zaterdag door motorproblemen. Met zeven rijders binnen de minuut kan de Classics Ypres Rally nog een heel boeiend kijkstuk worden op zaterdag.

 

Beide rally’s moeten op zaterdag nog negen klassementsproeven afhaspelen.

Tickets availible at the entrance

Price: 15 euro
Children free under 12 years

All In Ticket gives also access to Historic Shakedown and All Stages Ypres Historic Rally

Las Vegas Supplementary Regulations 2017 ENG

Classics Regulations Supplementaire Regulations 2017  FR 

Classics Bijzonder Wedstrijdreglement 2017  NL

Rally Guide II

Het merendeel van de hotels en andere commerciële accommodaties in en rond Ieper zijn gereserveerd door de organisatoren voor teams, deelnemers, media en sponsors.

Stuur tijdig uw verzoek naar accommodation@ypresrally.com

Most of the hotels and other commercial accommodations in and around Ypres are reserved by the organizers for teams , participants, media and sponsors.

Send your request in a timely manner to accommodation@ypresrally.com 

 

Beschikbare hotels downloaden /List Available Hotels.