U bent hier

25 Jaar Ypres Historic Rally Tentoonstelling

In 1992 gaf de FIA groen licht tot het organiseren van historische rally's in het kader van de bestaande ERC rally's.  Dit ontging wijlen Frans Thevelin en zijn ambitieuze ploeg niet, en zij sprongen meteen mee op de wagen,  en organiseerden  in 1993 een eerste rally.

In de schaduw van de 29° editie van de “Ypres 24 Hours Rally 1993” werd de 1ste “Ypres Historic Rally” ingericht.

Meteen maakten de toeschouwers kennis met historische rallyauto's. Voor de oudere rallyfanaten een weerzien met de oude gloriën uit hun jeugdjaren, zowel bij de wagens als bij de piloten. Voor velen gewoon puur genot!

Intussen is deze Ypres Historic Rally zowat een eigen leven gaan leiden en is sedert begin 2000 het pittoreske Boezinge de uitvalsbasis voor deze Europese gerenommeerde wedstrijd.

In het kader van dit jubileum, wordt er ook een expo 25 jaar Ypres Historic Rally georganiseerd. De man hierachter is Gerard Ghesquiere, die in 2014 ook de expositie 50 jaar Ieperse rally organiseerde.

“De expo gaat door in Boezinge in het clublokaal de Zwaan, van 18 juni tot 25 juni” aldus Gerard Ghesquiere. “Open op zondag 18, woensdag 21, vrijdag 23 en zaterdag 24 juni van 10.00 uur tot 20.00 uur, maandag 19, dinsdag 20 en donderdag 22 juni van 14.00 tot 20.00 uur en zondag 25 juni van 14.00 tot 18.00 uur. Op woensdag, vrijdag en zaterdag zijn wij open volgens de publieke opkomst,  met max. tot 22.00 uur.

Er zijn ca. 600 foto's voorzien, alle affiches en rallyplaten en voor ieder jaar een archief. Een hoek voor de lokale co-piloot wijlen Serge Messine, stichter van de YHR Boezinge, bekerkast van Gaby Goudezeune en een kast vol aandenken. Buiten is er een permanente expo onder een tent van 6 tot 8 wagens uit de rally wereld en een Speedsport (made te Schaarbeek) 1925 ex G. Bouriano winnaar o.a. op het circuit van Chimay in 1926.”

 

De rally zelf onderging volgens koersdirecteur Johan Taffin enkele kleine wijzigingen. “De klassementsproef in Boezinge is uit het wedstrijdbeeld verdwenen, maar net als de moderne jongens, trekken wij op vrijdag ook tweemaal naar de nieuwe proef in Zonnebeke. Zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-gehomologeerde wagens, als de Classic Ypres Rally, voor het BHRC, rijden dezelfde proeven. Al naargelang het aantal starters in de Ypres Rally, wordt bij ons de start voorzien op vrijdagavond rond 18 uur, voor twee ronden van telkens twee proeven, zijnde Zonnebeke en Langemark.

Zaterdag komt dan het zware gedeelte. Start is voorzien rond de middag, en worden er nog 9 kp’s voor de wielen geschoven, die heel vaak een grondige wijziging ondergingen. De winnaar zou het eindpodium moeten bereiken rond 21 uur.

De woensdag voordien blijft onze shakedown behouden van 19 tot 22u in Boezinge, en is in de loop der jaren uitgegroeid tot de ideale aanloop naar een lang en hopelijk spannend rallyweekend.

De inschrijvingen komen vlot binnen, en bij de FIA’s zal het zeker uitkijken worden wie Paul Lietaer, aan de vooravond van zijn 60e verjaardag met de Subaru Legacy een strobreed in de weg kan leggen. Komt het gevaar uit Belgische hoek, met de gekende opponenten als Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf? Of kunnen de buitenlandse rijders eindelijk eens de ‘lokalen’ een pad in de korf leggen? Wat zijn Erik Comas (Lancia Stratos), de Fin Veikkanen (Porsche), Anton Werner (Audi Quattro) en Antonio Parisi (Porsche) waard op de smalle weggetjes van de Westhoek?

In de Classic Ypres Rally is het zeker uitkijken naar de vaste kampioenschapsrijders als Robin Maes, Dirk Deveux, Stefaan Prinzie en Patrick Mylleville. Maar traditioneel kunnen zich ook enkele streekrijders moeien in deze debatten. Denken we daarbij maar aan de BMW-rijders Christophe Merlevede en Alain Vermeulen.”